Iscouts 2022

Op zaterdag 5 maart 2022 deden de Explorers en 18+leden/-gasten van Scouting Jan van Hoof weer mee aan de jaarlijkse Iscout. Iscout? IJskoud? Aai-Scout? De Iscout (www.iscoutgame.com) is een jaarlijks terugkerend evenement waarbij 598 teams bestaande uit zo’n 11.500 (!) scouts uit 23 landen meedoen aan een spel op internet. De groep splitst zich in tweeën, de ene helft van de groep is het Doe-team en de andere helft is het Denk-team. Het Doe-team krijgt een lijst met te vervullen opdrachten, enkele voorbeelden: Cijfers, waarbij een klok van boeken met daarop de cijfers van de klok moet worden gemaakt. Mastworp, waarbij een mastworp (soort knoop) met 1 hand moet worden gelegd. En er de beroemde Maarten Vonk uh… Freek Vonk-opdracht, waarbij onze eigen Maarten Wouters-Vonk een aflevering moest maken waarin hij de wonderlijke wereld van Scouting ontdekte (klik hier). Het Doe-team deed dit om zogenaamde ‘reiscredits’ te verzamelen, die het denk-team vervolgens kon inzetten om vragen te kopen binnen zogenaamde ‘reistracks’. Makkelijke vragen zoals het zoeken naar de hoofdstad van Canada, maar ook vragen die wat lastiger waren. Weet u bijvoorbeeld in welk gebouw (precies dat ene gebouw) de Klimaattop van 1992 gehouden werd? Wij namelijk ook niet. Iedere vraag leidde namelijk tot een ‘punaise op een digitale wereldkaart’, soms heel nauwkeurig (tot enkele meters), soms heel grof (tot enkele kilometers). Er zat zelfs dit jaar een niet-wereldkaart tussen! Met een eindresultaat van 130e van de 598 teams en beste van Nijmegen, zijn we totaal niet ontevreden. Het was een gezellige, intensieve en productieve avond en we doen graag volgend jaar nog een keer mee.